مهمترین نشانه‌های عفونت ادراری در بارداری + راه های پیشگیری

بدن ما در حالت عادی دارای انواع مختلفی از میکروب‌ها و باکتری‌ها در نقاط مختلف است که این باکتری‌ها تا زمانی که در جای اصلی و طبیعی خود باشند نه‌تنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند بلکه برای فعالیت‌های طبیعی بدن ضروری هم هستند.

اما مشکل اصلی اینجاست که باکتری‌ها فقط در جای اصلی‌شان نمی‌مانند و اکثر اوقات به نواحی دیگر بدن نیز وارد می‌شوند و همین عامل هم سبب ایجاد مشکلاتی ازجمله انواع عفونت‌ها در بدن ما می‌شود.

مجاری ادراری و به‌طور کلی‌تر دستگاه تناسلی یکی از مستعدترین اندام‌های بدن ما برای ابتلا به عفونت است. جالب است بدانید درصد ابتلا به این بیماری در مواقعی مانند زمان بارداری بسیار بیشتر از سایر اوقات خواهد بود.

تعداد زیادی از خانم‌های باردار در طول دوران بارداری خود به این بیماری مبتلا می‌شوند، به همین دلیل قصد داریم در این مقاله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بررسی کنیم تا با استفاده از آن‌ها از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنید.

چرا عفونت ادراری در بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد؟

بیشترین زمانی که احتمال ابتلا به عفونت ادراری برای خانم‌ها وجود دارد، زمان بارداری آن‌هاست. شناخت عواملی که باعث بروز عفونت ادراری در بارداری می‌شود می‌تواند تا حدی به خانم‌های باردار کمک کند تا از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

یکی از مهمترین علت‌های عفونت ادراری در بارداری، تغییر شکل جسمی مادر در آن دوران است. هرچه جنین بزرگتر شود و فضای بیشتری از رحم مادر را اشغال کند، به مجاری ادراری و مثانه فشار بیشتری وارد می‌کند.

همین دلیل هم می‌تواند باعث کندتر شدن سرعت تخلیه ادرار یا حتی انسداد یا گرفتگی مجاری و لوله‌های ادراری و همچنین عفونت ادراری شدید در بارداری بشود.

 درصورتی که چنین اتفاقی در بدن مادر بیفتد و ادرار به موقع تخلیه نشود و مدت زمان بیشتری در بدت باقی بماند، باکتری‌های مضر درون ادرار فرصت بیشتری برای تکثیر و نفوذ به سایر اندام‌ها و ایجاد عفونت‌ها و بیماری‌ها دارند. حتی می‌تواند در نهایت به عفونت کلیه در بارداری نیز منجر شود.

همچنین با بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون خون مادر، باعث کاهش قاضیت انقباضی ماهیچه‌ها و عضلات ناحیه تناسلی و در نهایت گشادتر شدن حالب می‌شود.

همانطور که مطالعه کردید، دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث عفونت مثانه در بارداری بشوند و به همین دلیل هم تقریبا تمامی پزشک‌ها در همان ابتدا حتی بدون داشتن هیچ‌گونه علائمی هم به صورت تخصصی‌تر معاینات مربوط به این بیماری را انجام داده و آزمایش‌های مربوطه را درخواست می‌کنند.

تشخیص این نوع عفونت‌ها تنها با معاینات ساده امکان پذیر نیست برای همین هم باید حتما به یک دکتر عفونت مجاری ادراری مراجعه کنید تا بتواند تفسیر آزمایش عفونت ادراری در بارداری را برای شما انجام دهد.

مهمترین علائم عفونت ادراری در بارداری چیست؟

بسیاری از خانم‌ها زمانی که متوجه بارداری خود می‌شوند قبل از هرچیزی از بابت ابتلا به بیماری‌های شایع این دوران می‌شوند و ممکن است حتی دچار وسواس فکری هم بشوند.

مهمترین موضوعاتی که ذهن خانم‌های باردار را به خود مشغول می‌کند این است که آیا عفونت ادراری در بارداری برای جنین خطرناک است؟ یا به طور کلی بیماری عفونت ادراری در بارداری خطرناک است؟ چه عوارضی ممکن است در اثر این بیماری برای مادر یا جنین اتفاق بیفتد؟

بهترین راه برای اینکه کمی خیال‌تان آسوده باشد و نگرانی‌های بی‌مورد نداشته باشید، مراجعه به دکتر کلیه است. اگر یک دکتر متخصص شما را معاینه کند و مشکل‌تان را تشخیص دهد خیلی راحت‌تر می‌توانید روند درمان را شروع کرده و پیگیری کنید.

حتی اگر فقط احساس بیماری دارید و دچار وسواس فکری شده‌اید هم بهترین راه مشورت گرفتن از دکتر زنان آنلاین یا دکتر اورولوژیست آنلاین است.

در نهایت ما علائم عفونت ادراری در بارداری را برای شما شرح می‌دهیم تا بدانید عفونت ادراری در بارداری چه علائمی دارد و اگر لازم بود به دکتر عفونت ادرار مراجعه کنید.

  • تکرر ادرار
  • احساس درد در نواحی شکمی، زیر شکم، لگن و کلیه‌ها
  • ادرار بدرنگ، کدر، بدبو و خونی
  • سوزش شدید ادرار
  • تب و لرز، استفراغ، حالت تهوع غیر طبیعی
  • احساس نیاز زیاد به ادرار کردن در فواصل کوتاه به صورت غیر طبیعی
عفونت ادراری در بارداری
عفونت ادراری در بارداری

علائم عفونت ادراری با علائم باردار بودن مشترکات زیادی دارد. برای مثال در حالت طبیعی، یک خانم باردار نسبت به سایر افراد احساس نیاز بیشتری به ادرار کردن دارد و این موضوع به دلیل فشاری است که از طریق جنین و رحم به مثانه وارد می‌شود.

یا بسیاری از بارداری‌ها با حالت تهوع‌های شدید همراه است. به همین دلیل هم با هرنشانه‌ای نمی‌توان عفونت ادراری در بارداری را تشخیص داد.

اما برای اینکه دچار وسواس نشوید بهتر است اگر پزشک‌تان آزمایش تشخیص عفونت ادراری را از شما درخواست نکرد و شما این علائم را داشتید، با دکتر مراقبت بارداری که از ابتدای زمان بارداری با او در ارتباط هستید، مشورت کنید تا در صورت نیاز اقدامات لازم را برای شما انجام دهد.

البته توجه داشته باشید که درصد خیلی کمی از عفونت‌ ادراری درباری هیچ علائم یا نشانه‌های خاصی ندارد و تنها با معاینات و چکاپ‌ها قابل تشخیص است.

انواع عفونت ادراری بارداری

دستگاه تناسلی به شدن مستعد ابتلا به عفونت است و عفونت‌ها با توجه به قسمتی از دستگاه که در آن اتفاق می‌افتند نام‌های مختلفی دارند.

۱. عفونت مثانه یا سیستیت

یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌ها به‌ویژه در میان خانم‌ها عفونت مثانه است که تعداد کثیری از بانوان را درگیر خود کرده است. مهمترین علتی که باعث ایجاد این بیماری می‌شود، شکل دستگاه تناسلی خانم‌ها است.

کوتاه بودن طول مجاری ادراری خانم‌ها و همچنین فاصله کم مقعد تا واژن عمده‌ترین علت این بیماری در خانم‌ها است.

۲. عفونت پیلونفریت یا کلیه‌ها

این عفونت از عفونت در مجاری ادراری یا مثانه شروع می‌شود و در صورتی که برای درمان آن عفونت‌ها دیر اقدام شود یا اصلا اقدام نشود با گسترش یافتن عفونت‌های نام برده یک یا حتی هر دو کلیه درگیر عفونت می‌شوند.

البته خود عفونت کلیه به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می‌شود. پیلونفریت حاد در اثر هرگونه مشکل یا اختلال در جریان معمولی و طبیعی ادراری که به خوبی درمان نشود یا به اصطلاح در بدن کهنه شود به وجود می‌آید و عوارض جبران ناپذیری مانند تخریب کلیه‌ها را درپی دارد.

پیلونفریت مزمن هم در اثر علل مشابهی مانند پیلونفریت حاد به وجود می‌آید اما بیشتر در کودکان دیده می‌شود و با عفونت‌های مکرر ادراری همراه است.

اگر عفونت کلیه بسیار حاد باشد و امکان درمان با داروهای عادی برای آن فراهم نباشد، فرد بیمار باید در بیمارستان بستری شود و درمان‌های جدی‌تری برای او به‌کار گرفته شود.

عوارض عفونت کلیه:

  • اسکار کلیه که باعث فشار خون بالا، بیماری‌های مزمن کلیوی و نارسایی کلیه منجر شود
  • مسموم شدن خون (سپتی سمی) که در اثر عملکرد نادرست کلیه‌ها برای تصفیه خون از میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا به وجود می‌آید.
  • متولد شدن نوزادان با وزن خیلی کم و سیستم ایمنی ضعیف

راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

دوران بارداری یک دوران بی‌نظیر با لذت‌های غیرقابل وصف برای مادر در آن دوران است. دورانی که با تجربه‌های شگفت‌انگیزی همراه می‌باشد.

هرنوع بیماری یا مشکلی که برای مادر در این دوران به وجود بیاید ممکن است عوارض بدی برای جنین داشته باشد و این دوران شیرین را برای مادر تلخ و عذاب‌آور کند.

 به همین دلیل هم بهتر است از همان ابتدای دوران بارداری یا حتی قبل از آن اطلاعات خود را در زمینه پیشگیری‌های مؤثر در این دوران بالا ببریم تا هیچ چیزی مانع از لذت‌های تجربه بی‌نظیر مادر شدن‌مان نشود و خطرات احتمالی را به حداقل برسانیم.

عفونت ادراری در بارداری
عفونت ادراری در بارداری
  • اولین و مهمترین راهکار برای پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری نوشیدن به اندازه آب و مایعات است. یکی از راه‌های پیشگیری از هرنوع عفونت یا بیماری مربوط به دستگاه تناسلی همین نوشیدن آب و مایعات در طول روز است. باید به اندازه‌ای آب و مایعات بنوشید که ادرار شما بی‌رنگ یا زرد روشن باشد. نوشیدن آب کافی علاوه‌بر پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری فواید بی‌نظیر بسیار زیاد دیگری هم برای سلامتی دارد.
  • سعی کنید تعداد دفعات ادرار کردن‌تان زیاد باشد و به صورت مرتب تخلیه ادرار کامل داشته باشید. توجه داشتع باشید که در بارداری فشار زیادی به مثانه وارد می‌شود و حجم آن نیز کاهش پیدا می‌کند، پس با نگه‌داشتن ادرار فشار اضافه‌تری به مثانه‌تان وارد نکنید.
  • بعد از مدفوع کردن با دقت زیاد خود را شست‌وشو کرده و از دستمال به نحو درست برای تمیز کردن خود استفاده کنید. به هیچ‌وجه از عقب به جلو این کار را انجام ندهید.
  • تا حد امکان از استفاده از محصولات بهداشتی مانند: ژل‌های شست‌وشو، کرم‌های معطر، اسپری و صابون‌های معطر و قوی خودداری کنید.
  • حتما قبل و بعد از رابطه جنسی محل دفع ادرار را به خوبی بشویید و حتما بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا اگر میکروبی وارد واژن شما شده با این کار دفع شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری چگونه است؟

درمان تمام عفونت‌ها در صورتی که هنوز خیلی پیشرفت نکرده باشند و گسترش نیافته باشند با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و در دوره‌های کوتاه انجام می‌شود. حتی درمان خانگی عفونت ادراری در بارداری هم در این سطح از بیماری تأثیرات خوبی دارد.

زمانی که پزشک تشخیص دهد به عفونت ادراری مبتلا شده‌اید با توجه به شدت عفونت به شما دارو می‌دهد. فقط توجه داشته باشید که باید داروهای تجویز شده را باید دقیقا در دوره مشخص شده و به‌موقع استفاده کنید تا اثر کنند.

معمولا از آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در بارداری استفاده می‌شود. اگر این سوال برای شما پیش آمده که برای عفونت ادراری در بارداری چه قرصی بخوریم؟ باید بگویم بیشترین تجربه درمان عفونت ادراری خانم‌های باردار به صورت درمان عفونت ادراری با سفیکسیم بوده است. البته استفاده از این قرص باید حتما به تشخیص پزشک باشد.

به هیچ‌وجه دوره درمان خود را ناقص نگذارید. چراکه در این صورت نه تنها عفونت شما درمان نمی‌شود بلکه ممکن است به قسمت‌های دیگر نیز منتقل شود.

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

سعی کنید تا حد امکان از روش‌های پیشگیری استفاده کنید تا به این بیماری دچار نشوید اما اگر به هردلیلی به عفونت ادراری در بارداری مبتلا شدید حتما پیگیری کنید تا کاملا این عفونت درمان شده و از بدن شما خارج شود.

اگر هرزمانی علائم و نشانه‌های این بیماری را در خود مشاهده کردید حتما همه چیز را با یک دکتر نفرولوژی در میان بگذارید.

همچنین به یاد داشته باشید که حدود ۷ درصد از مادران باردار بدون هیچ علائمی دچار عفونت ادراری می‌شوند، پس معاینات و چکاپ‌های ماهانه خود را جدی بگیرید و برای این چکاپ‌ها حتما از دکتر مامایی شرح حال خود را جویا شوید.

اگر پزشک معاینات لازم را انجام داد و مورد مشکوکی مشاهده نکرد، به این معناست که شما بیماری خاصی ندارید. پس فکرهای وسواس‌گونه را از ذهن خود خارج کنید و سعی کنید آرامش فکری و ذهنی داشته باشید.

هیچ چیزی به اندازه آرامش فکری و ذهنی برای شما و جنین‌تان ضرورت ندارد. سعی کنید تا حد امکان از استرس و اضطراب دوری کنید و از این دوران شیرین زندگی‌تان لذت ببرید.

۴.۲/۵ (۶ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدی
محمدی
28 روز قبل

سلام من هفته ۱۸بارداری هستم درد لگن دارم میخواستم بدونم برای چی هست ویرایش جنین ضرر ندارد

امیری
امیری
5 ماه قبل

سلام من ۲۹ هفته هستم سوزش ادرار دارم درد زیرشکمم هم دارم باید به متخصص زنان مراجعه کنم

ناصری
ناصری
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من۴ هفته حامله هستم پهلوی راست درد میکنه ودر د میگر ول میکنه و حالا امروز هم تکرر ادرار دارم لطفا راهنماییم می کنید

اسفندیاری هستم
اسفندیاری هستم
8 ماه قبل

سلام خسته نباشین من ۸هفته باردام دکتر بهم گفت عفونت ادرار داری دوتا آمپول نوشت با یک هفته قرص آمپول قرص واسه چنین ضرر ندار

محمدی
محمدی
8 ماه قبل

چگونه درد مثانه خود را رفع کنیم

ماهگل رحیمی
ماهگل رحیمی
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید.
من هفته ۱۱ بارداریم هست عفونت ادرار دارم رنگ ادرارم هم عوض شده بیشتر شبی خون هستش چیکار کنم به مامایی هم گفتم گفت مشکلی نیست یه قرص بهم داد جواب بدید ممنون میشم.

اااا
اااا
1 سال قبل

سلام من عفونت ادرار دارم و سوزش زیادی دارم و باردار هم هستم میشه کمکم کنین ک چکار کنم ک سوزش نداشته باشم
ممنون میشم

گلدسته مخر
گلدسته مخر
پاسخ به  اااا
7 ماه قبل

سلام میشه کمکم کنین من شوزش ادرار دارم میشه بکی

مایسا
مایسا
پاسخ به  گلدسته مخر
2 ماه قبل

سلام من ۲۳هفته باردارم درد زیر شکم وادرارم بافشار خیلی کم میاد قرص سفیکسیم هم مصرف کردم ولی فک کنم کار ساز نبود میشه بگید چکار کنم درمان شم خیلی ممنون میشم

دکمه بازگشت به بالا