علت درد زیر شکم در زنان باردار چیست؟ راه‌های درمان

علت درد و سوزش زیر شکم در ماه‌های اولیه بارداری نشانه چیست؟

آیا باید درد زیر شکم را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید؟

 مشکلاتی که معمولاً به علت درد زیر شکم در زنان باردار به‌وجود می‌آید سبب دلهره و نگرانی شدید می‌شود. با اینکه بروز چنین دردی در بیشتر مواقع کاملاً طبیعی است ولی به محض رو‌به‌رو شدن با آن بدون شک تنها فکری که به مغز خطور می‌کند. امکان سقط جنین است.

شاید کمی آرام‌تر شوید اگر بدانید، با اینکه بیشتر زنان، دل‌درد در هفته‌های اول بارداری را تجربه کرده‌اند اما آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که کمتر از ۳ درصد این زنان سقط جنین داشته‌اند. پس با ما همراه شوید تا علل گرفتگی و درد‌های زیر شکم در زنان باردار را بررسی کنیم و بدانیم کدام مورد جای نگرانی دارد و برای رفع آن چه کاری باید کرد؟

علت درد گرفتن زیر شکم زن باردار چیست؟

دردهای زیر شکم سمت چپ و سمت راست در زنان باردار به طور کلی به  دو دسته تقسیم می‌شوند:

درد‌های زیر شکم زنان باردار که بی‌خطر هستند

در دوران بارداری ممکن است درد‌هایی حاصل شوند که بی‌خطر هستند و پس از مدت کمی رفع می‌شوند و به اصطلاح زود‌گذر‌اند. دلیل ایجاد این درد‌ها در ادامه معرفی می‌شوند اما از آنجا که موارد متعددی از درد‌های شکمی زنان باردار مورد بررسی قرار می‌گیرند، در هر مورد روش پیش‌گیری از درد هم پس از ذکر علت بیان خواهد شد.

جایگزینی سلول تخم یا همان تخمک بارور شده در دیواره‌ی رحم

در ابتدا‌ی بارداری ضروری است که تخمک بارور شده یا زیگوت (Zygote) به دیواره‌ی رحم بچسبد تا بتواند از اکسیژن و مواد غذایی داخل بافت آن استفاده کند. چسبیدن جنین به دیواره‌ی رحم سبب ایجاد درد و گرفتگی در ناحیه‌ی زیر شکم می‌شود.

بزرگ شدن رحم ناشی از رشد جنین

بزرگ شدن رحم به‌علت رشد جنین و توسعه‌ی کیسه‌ی آمنیوتیک (amniotic sac) یا کیسه‌ی آب محافظ جنین در دوران بارداری صورت می‌گیرد. با رشد جنین در طول زمان بارداری، رحم هم بزرگ‌تر می‌شود. رحم رشد یافته به حفره‌ی شکمی فشار می‌آورد و نتیجه‌ی آن حالت تهوع و گرفتگی شکم است.

بهتر است برای کاهش اثر بزرگ شدن رحم و رفع حالت تهوع، تعداد دفعات غذا خوردن بیشتر و حجم غذای مصرفی توسط باردار کم‌تر شود.

عوامل درد زیر شکم در بارداری

درد ناشی از کشیده شدن رباط‌‌های حامی رحم (رباط‌‌های گرد)

با بزرگ شدن کیسه‌ی آمنیوتیک به رباط‌های گرد دور رحم فشار بیشتری وارد می‌آید و در نتیجه این رباط‌ها  کشیده می‌شوند . از آنجا‌یی‌که دو رباط گرد وجود دارد که از بخش جلویی رحم می‌گذرند و به سمت کشاله‌های ران می‌روند، درد ناشی از کشیده شدن آنها هم از زیر شکم به سمت کشاله‌های ران حس می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است در تکان‌های ناگهانی هم این رباط‌ها فشرده شوند که در این حالت هم درد شدیدی در شکم زن باردار ایجاد می‌شود. اگر‌چه درد ناشی از کشیده شدن رباط‌‌های حامی رحم، شدید است اما خطرناک نیست. این درد‌ها معمولاً بعد از هفته‌ی هجدهم بارداری با سنگین شدن جنین ایجاد می‌شوند.

اگر‌چه معمولاً کشیدگی و فشردگی رباط گرد علت درد زیر شکم سمت راست در زنان باردار است در طول رشد جنین، کشیدگی و فشردگی رباط گرد می‌تواند علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار هم باشد.

انقباضات رحمی

انقباضات رحمی، مهم‌ترین علت درد زیر شکم سمت راست در زنان در بارداری است. در شروع  دوران بارداری حجم رحم بسیار کم است. با رشد جنین، رحم هم رشد می‌کند و به دلیل بزرگ شدن رحم، گرفتگی‌های عضله و درد‌های شکمی پدیدار می‌شوند که معمولاً این درد‌ها زودگذر و نا‌پایدار هستند.

در هفته‌های پایانی هم به علت بزرگ شدن زیاد رحم، این گرفتگی‌ها و درد‌های ناشی از آن ظاهر خواهد شد که ممکن است نشانه‌ی زایمان باشد.

گرفتگی عضلات در ماه‌های اول بارداری

برای زنان باردار هر چیزی ممکن است سبب گرفتگی عضلات و درد زیر شکم شود. از‌آنجا‌یی‌که مادر برای تغذیه‌ی جنین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد معمولاً در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری این امکان وجود دارد که بر اثر افزایش وزن یا نشستن، برخاستن یا بلند کردن اجسام نسبتاً سنگین دچار کشیدگی عضلات شکم شود و در نتیجه‌ی آن به‌صورت درد کمر و درد در قسمت میانی بروز می‌کند که می‌تواند علت درد زیر شکم سمت راست در زنان در بارداری باشد. در صورت گرفتگی عضلات، هیچگاه از قرص‌های آرام‌بخش بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید، اما می‌توان با روش‌های زیر تا حدودی سبب کاهش این درد‌ها شد:

  • تغییر وضعیت از حالت ایستاده به نشسته، دراز کشیدن و قدم زدن آرام
  • استفاده از دوش آب گرم
  • انجام حرکات ورزشی سبک مانند یوگا
  • نوشیدن مایعات

نفخ و یبوست گاستریت

در دوران بارداری پروژسترون زیادی ترشح می‌شود تا دیواره‌ی رحم برای رشد جنین پایدار باقی بماند. ترشح پروژسترون به این شکل سبب می‌شود تا عضلات مری و روده نسبت به قبل از دوران بارداری، شل‌تر شوند. شل شدن این عضلات هم روی کارکرد روده‌ها تاثیر گذاشته، راندن مدفوع در طول روده، سخت‌تر انجام و در نتیجه تجمع مدفوع باعث ایجاد درد در پایین شکم می‌شود.

گاهی درد به حدی شدید است که لازم است به پزشک مراجعه کرد. در این مورد معمولاً با نظر پزشک می‌توان از ملین مناسب استفاده کرد. از طرفی برای پیشگیری از یبوست و نفخ باید تعداد دفعات غذا خوردن را زیاد‌تر و هر بار حجم کمتری از غذا را مصرف کرد. بهتر است از غذا‌های دارای فیبر بیشتری استفاده نمود چرا که یبوست هم می‌تواند یکی از دلایل درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار باشد.

عفونت ادراری

زنان باردار در دوران بارداری نسبت به مواقع عادی بیشتر در معرض عفونت‌های ادراری مثل عفونت مثانه و کلیه قرار می‌گیرند و اگر این عفونت‌ها درمان نشوند ممکن است مشکلات زیادی از جمله زایمان زود‌رس را ایجاد کنند. پس با مشاهده‌ی علائم زیر حتماً با پزشک مشورت کنید :

در‌صورتی‌که عفونت به کلیه‌ها رسیده باشد، علائم شدید‌تر مانند تب بالا، لرز، درد شکم و پهلو‌ها، تهوع، استفراغ و چرک همراه خون در ادرار، بروز می‌کنند. با مشاهده‌ی این علائم، خیلی سریع باید به دکتر آنلاین زنان مراجعه کنید و تحت درمان با دارو قرار بگیرید.

رابطه‌ی جنسی

می‌توان گفت علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی در زنان باردار به علت پوزیشن یا حالت نزدیکی است. معمولاً در دوران بارداری هنگام رسیدن به ارگاسم بهتر است در پوزیشن‌های جانبی‌ای قرار گیرید که بتوانید کنترل بیشتری بر عمق و فشار دخول داشته باشید. احساس درد آرام و کوتاه، طبیعی است ضمن اینکه ماساژ شکم پس از ارگاسم نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

باید دقت داشته باشید که اگر نشانه‌هایی غیر‌عادی مشاهده کردید، حتماً موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید. پزشک با توجه به مشکلی که دارید برای شما دارو تجویز می‌کند و اگر لازم باشد دستور عمل جراحی کوچکی را صادر می‌کند. برخی از مواردی که حتماً باید در زمینه‌ی آنها با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید عبارتند از:

  • آماس رحم
  • کیست تخمدان
  • بیماری عفونی
  • خشکی ناحیه‌ی تناسلی
  • انحراف رحم
  • تومور‌های خوش‌خیم در رحم
  • استرس

درد کاذب زایمان یا براکستون هیکس (Braxton Hicks)

در پاره‌ای از مواقع در آخرین ماه‌های بارداری در زنان باردار گرفتگی‌هایی شبیه به انقباضات زایمان به وجود می‌آید. این گرفتگی‌ها نا‌منظم هستند ولی شدید نمی‌شوند و اغلب با درد همراه نیستند. در زمان گرفتگی‌ها حس سفت بودن رحم ایجاد می‌شود و سپس به حالت عادی بر می‌گردد. این انقباضات «درد کاذب زایمان» نام دارند و می‌توانند علت درد زیر شکم سمت چپ در زنان باردار باشند

انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه‌ی دوم و سوم بارداری طبیعی است. مهم‌ترین علل ایجاد آن عبارت هستند از:

علل ایجاددرد زیر شکم در بارداری

درد‌های شدید و خطرناک زیر شکمی در زنان باردار

در دوران بارداری درد‌هایی هم ممکن است ایجاد شوند که بسیار شدید هستند و خطرات جدی‌ای برای زنان باردار در پیش دارند. مهم‌ترین علل این درد‌ها عبارتند از:

بارداری خارج از رحم (Ectopic pregnancy)

گاهی اوقات تخمکی که بارور شده است و اکنون تخم نامیده می‌شود، هنگام لانه‌گزینی به جای بافت رحم در جای دیگری مثل لوله‌های تخمدان قرار می‌گیرد و شروع به رشد می‌کند. از آنجایی که لوله‌های رحم جای مناسبی برای رشد جنین نیست از هفته‌ی ششم به بعد با بزرگ شدن جنین، درد‌های شکمی و خون‌ریزی شروع می‌شود.

معمولاً در حاملگی خارج از رحم با مشاهده‌ی دل‌درد در هفته‌های اول بارداری و پس از تشخیص قطعی پزشک، اقدام به پایان دادن به بارداری می‌کنند. اگر‌چه این اقدام اورژانسی نیست اما برای کاهش خطرات پس از آن برای بارداری‌های بعد، بهتر است هر چه سریع‌تر انجام شود.

بیماری مسمومیت حاملگی (Preeclampsia)

این بیماری را که بیماری فشار خون بالا در زنان باردار هم می‌توان نامید از خطرات بزرگ زمان بارداری به حساب می‌آید. با مشاهده‌ی علائم زیر باید کاملاً مراقب بود و به‌موقع به پزشک مراجعه کرد:

  • فشارخون بالا
  • دفع پروتئین در ادرار
  • التهاب در صورت
  • ورم دور چشم
  • ورم ناگهانی دست، پا و زانو به‌علت جمع شدن آب در این بافت‌ها
  • افزایش وزن ناگهانی
  • سقط جنین
  • جدا شدن جفت
  • سرگیجه
  • اختلالات بینایی مانند تاری و…
  • احساس درد در قسمت پایین شکم در هنگام لمس
  • تهوع و استفراغ

زایمان زود‌‌رس

علت درد شدید زیر شکم زن باردار می‌تواند زایمان زود‌رس باشد. اگر قبل از هفته ۳۷ بارداری، زن باردار دل درد‌ها و انقباض‌های منظم شدید به همراه کمر درد داشته باشد، احتمالاً با زایمان زود‌رس رو‌به‌رو شده است که در این صورت خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کند. علائم زایمان زود‌رس می‌تواند شامل پارگی کیسه‌ی آب و خارج شدن آب از آن،کند شدن حرکت جنین و مشاهده‌ی خون باشد.

جدا شدن جفت

جفت (Placenta) عضوی با سطح صاف است که در بدن جانداران توسط بند ناف به جنین متصل می‌شود. قبل از زایمان، جفت به دیواره‌ی رحم وصل است. درهنگام زایمان جفت به همراه نوزاد از کانال زایمانی خارج می‌شود.

کار جفت بسیار مهم است. این عضو مسئول نگه‌داری، پشتیبانی و تسهیل‌گر رشد است. از آن‌جایی که جفت رابط جنین و مادر است، مواد مغذی و اکسیژن را توسط بند ناف به جنین می‌رساند، مواد زائد را از جنین خارج می‌کند و این کار به‌نحوی تخصصی انجام می‌شود که هرگز خون مادر و جنین با هم مخلوط نمی‌شوند.

اگر جفت به هر دلیلی قبل از زمان زایمان از جنین یا مادر جدا شود، درد‌های شدید در ناحیه‌ی شکم و کمر ایجاد و خون‌ریزی شروع می‌شود که خیلی سریع باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

البته به جز عوامل گفته شده می‌توان علت درد گرفتن زیر شکم زن باردار را به برخی بیماری‌ها نسبت داد مانند:

درمان درد زیر شکم در بارداری

روش‌های پیش‌گیری از درد زیر شکم در زنان باردار چیست؟

همان‌طور که قبلاً  اشاره شد در طی نگارش این مقاله هر جا که به دردی پرداخته شد به روش پیش‌گیری از آن هم تا جایی که ضروری به‌نظر می‌رسید، اشاره کردیم. در اینجا لازم به ذکر است که علاوه بر روش‌های پیش‌گیری ذکر شده، بهترین پیش‌گیری، کنترل هیجانات و استرس‌ها است که در بهبود روند همه‌ی بیماری‌ها اثر فراوان دارد چرا که با کنترل هیجانات کاذب، سیستم ایمنی بدن بهترین کارکرد را خواهد داشت. اگر باردارید، عمل کردن به روش‌های زیر تا حد زیادی می‌تواند شما را از درد زیر شکم ایمن کند:

  • در دوران بارداری به هیچ عنوان از دارو‌ها بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید
  • غذا‌های شور و چرب را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید
  • رعایت بهداشت فردی را بیش از هر زمان دیگری در برنامه‌ی زندگی خود لحاظ کنید
  • از درمان‌های خانگی خود‌سرانه اجتناب کنید

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه درد زیر شکم در دوران بارداری به طور معمول می‌تواند وجود داشته باشد، باید بتوانیم تفاوت درد‌های معمولی و درد‌های با علائم خطرناک زیر شکم را در زنان باردار تشخیص دهیم. توجه داشته باشید در صورت رو‌به‌رو شدن با موارد زیر می‌توانید هر چه سریع‌تر با دکتر زنان انلاین تماس گرفته و مطمئن باشید در کم‌ترین زمان ممکن، در مورد رفع مشکل شما، اقدامات لازم صورت می‌پذیرد:

  • درد‌های منظم و گرفتگی‌های انقباضی
  • سرگیجه و سبکی سر
  • خونریزی
  • کمر درد

بارداری موهبتی است که از طرف خداوند به شما هدیه شده است. کمی به عمق علت درد شدید زیر شکم زن باردار فکر کنید. آیا پی نمی‌بریدکه این درد‌ها هستند که داشته‌های ما را ارزشمند‌تر می‌کنند؟ در طبیعت هیچ زایشی بی‌درد نیست و برای به‌دست آوردن گوهر نابی مانند فرزند که تنها یادگاری است که سبب بقای آدمی می‌شود، درد کشیدن ضرورت است. اما اگر دردی غیر قابل تحمل و پایدار است، عادی نیست پس هر گونه علامت را جدی بگیرید و حتماً هر تغییر حالتی را با پزشک خود مطرح کنید.

گفتگو با دکتر انلاین زنان

۳.۵/۵ (۲۳ نظر)

منبع
https://www.tommys.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
196 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشایخ
مشایخ
6 روز قبل

سلام خانم دکتر من بعداز اولین اقدام دل درد گرفتم زیر شکمم درد میکنه آیا علائم بارداریه

راضیه امامی
راضیه امامی
19 روز قبل

سلام خوبی خانم دکتر من هفته دوازدهم بارداری است سمت چپ زیره شکمم خیلی درد شدید کمر درد میکنه به نظر شما طبیعی است یانه ممنون میشم جواب بدین

گلشاه
گلشاه
1 ماه قبل

من ۲۱ هفته بارداری ام بعضی وقتا زیر شکمم خیلی درد میکنه دلیلش چه اس آیا جای نگرانی اس

آرزو
آرزو
1 ماه قبل

سلام من شش هفته میشه که دوقلوباردارم شکمم خیلی دردمیکنه فکرمیکنیددلیلش چیه

آرزو
آرزو
1 ماه قبل

سلام ببخشید م دوماه اقدام به بارداری کردم سوم اسفند پریود شدم بمدت ۴روز بود کلا پاک شد رفتم دکتر از شب سوم پریود گفتند قرص کلومیفن سیترات شبی دوتا بخورم شب درمیان هم رابطه داشته باشم انجام دادم دقیقا شب آخری که قرص تموم شدرابطه داشتم بدون درد ازم خون امه بود کلا خیس شده بود ازاون روز بعد یمدت درد درناحیه لگن وزیرشکمم حس میکنم دلیلش چیه چندروزه خب نمیشم

حسنا
حسنا
1 ماه قبل

منم یه روز مونده پریود بشم ولی یه هفته قبل خیلی درد شکم ومثانه داشتم فکر میکنید دلیلش چیه

آرزو
آرزو
پاسخ به  حسنا
1 ماه قبل

پریودشدید

فدایی
فدایی
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من هفته ۳۷ ام هستم و دهانه رحمم از ۳۵ هفته باز شده از دیشب درد زیر شکم و کمر دارم گاهی شدید گاهی کمه بنظرتون باید برم بیمارستان

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام
۱۸ /۱۱ تا۱۱/۲۴پریود بودم الان ۱۳ روز پریودیم تمام شده
ولی زیرشکم دردبسیار زیادی دارم

آرزو
آرزو
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

منم همینجوریم نمیدونم دلیلش چیه سمت چپ هستش نمیدونم دلیلش چیه متوجه شدی به منم بگو لطفا

سمیراباقری فارسی
سمیراباقری فارسی
پاسخ به  آرزو
21 روز قبل

تخمک گذاری

معصومه شوریابی
معصومه شوریابی
2 ماه قبل

سلام چهاروز ازقاعدگیم ردشده بودولی درد زیادی داشتم ورفتم پیش مامایی رافرستادن سونوگرافی شکمی وداخل ولی هیچ چیزی از بارداری نشان نداد گفت درچهاروز باید چیزارو نشان بده چون داخلی انجام دادم میگه باید چیزی نشان داده باشد

سعیده
سعیده
2 ماه قبل

سلام خانم دکتر هفته ۷بارداری هستم دوروزه درد زیر شکم مثل درد پریودی دارم،خطر داره یانه؟؟؟

ناهید
ناهید
2 ماه قبل

سلام من ناهید هستم درد زیر شگم چیست؟ در اول ماها

آنا
آنا
3 ماه قبل

سلام ببخشید من سینه هام خیلی درد میکنه و تا یکی دوماه پیش نمیدونستم حامله ام ۵ماه هست دختره بچم و حالت تهوع خیلی خیلی زیادی دارم و اسهال شکمم هم خیلی خیلی کوچیکه میشه علتشو بگید

شیما سلیم زاده
شیما سلیم زاده
4 ماه قبل

سلام خانم دکتر درد زیر شکمی حتی بعد از دو هفته از قاعدگی در بعضی روزها در دو طرف زیر ناف ایجاد می‌شود من یبوست هم به مدت طولانی دارم علت چیست ممنون سن من ۱۴ سال هست

ناهید
ناهید
5 ماه قبل

س من د اول هفته هفده هستم ولی از هفته قبل درد وسنگینی زی شکم دارم کمر دردم هستم خطرناکه یا نه

سلام
سلام
پاسخ به  ناهید
4 ماه قبل

سلام
درد خلیفه چیزی نیست

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  سلام
4 ماه قبل

نه

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  ناهید
4 ماه قبل

سلام من الان یک هفته ازپریودیم گذشته میتونم بیبی چک بدم

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

سلام من چند روزی میشه که زیر شکمم سمت راست خیلی درد میکنه من هفته ۳۲ بارداری هستم

زهره
زهره
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

من اینطوریم علتش چیه

نفس
نفس
5 ماه قبل

سلام من ۵روز مریض نشدم درد زیر شکم دارم سینه هام هم تیر میکشه امکان حاملگی هست مرسی

ناهید ش
ناهید ش
پاسخ به  نفس
4 ماه قبل

بله
صد درصد حامله هستی مبارک باشع

تارا
تارا
6 ماه قبل

سلام اغای دکتر خسته نباشید ببخشید من تست دادم مثبت بود چهار روزی از پریودیم گذشته الان درد مثانه و قسمت چپ شکمم دارم میشه بگید مشکلم چیه

عاطفه بیرامزاده
عاطفه بیرامزاده
پاسخ به  تارا
2 ماه قبل

منم امروز تست دادم ی خط قرمز هست ی خط سفید هست دوسه روز هم زیر شکم وسط درد داره سرم کمرم سینم هم یکم درد داره بنظرتون باردارم

راضیه
راضیه
7 ماه قبل

سلام من تازه باردار شدم ولی ناخواسته بوده نمی‌خوام الان از دیروز داروی گیاهی گرفتم بندازم دارو رو از دیروز شروع کردم ولی امروز زیر دلم سفت شده وقتی سرفه میکنم زیر دلم درد میکنن

عاطفه داوودی
عاطفه داوودی
7 ماه قبل

۴ماه هستم شکمم درد داره چکار کنم

سسسس
سسسس
پاسخ به  عاطفه داوودی
1 ماه قبل

چه قسمت از شکمت

پریناز
پریناز
7 ماه قبل

سلام من۵هفته قبل ی رابطه بدون دخول داشتم نمیدونم مایع روم ریخت یا نه ولی ی روز بعدش شکمم سفت شد و اسهال شدم شکمم و سینم درد میکرد ترشحات ابکی و خونی داشتم ولی هفته قبل پریود شدم ۵روز طول کشید خونریزیزم لکه داشت و خونمم زیاد بود بی بی چک زدم جواب منفی شد الان فقط صداهایی از شکمم میاد و سوزش معده و گاز های معده دارم علتش چیه؟

پریناز
پریناز
7 ماه قبل

سلام من۵هفته قبل ی رابطه بدون دخول داشتم نمیدونم مایع روم ریخت یا نه ولی ی روز بعدش شکمم سفت شد و اسهال شدم شکمم و سینم درد میکرد ترشحات ابکی و خونی داشتم ولی هفته قبل پریود شدم ۵روز طول کشید خونریزیزم لکه داشت و خونمم زیاد بود بی بی چک زدم جواب منفی شد الان فقط صداهایی از شکمم میاد علتش چیه؟

پریناز
پریناز
پاسخ به  پریناز
7 ماه قبل

من مجردم توروخدا هرچه زودتر جواب بدید دست و پام سرد شده از ترس

Sz
Sz
پاسخ به  پریناز
4 ماه قبل

سلام دکتر من چندماه هست اقدام به بارداری کردم الان داخل روز ۱۵ام بعد از پریودم هستم درد سمت چپ شکمم دارم و لک بینی هم دارم ممکنه حامله باشم لطفا جواب بدین ؟

پریناز
پریناز
7 ماه قبل

سلام ۵هفته قبلی رابطه بدون دخول داشتم نمیدونم مایع ریخت روم یانه ولی ی روز بعدش شکمم سفت شدو اسهال شدم شکمم و سینم درد میکرد و ترشحات ابکی و خون داشتم ولی هفته قبل پریود شدم ۵روز طول کشید الان فقط صدا از شکمم میاد دیگه هیچ علائم دیگه.ای ندارم علتش چی میتونه باشه بی بی چک هم زدم جواب منفی بود

دنیاا
دنیاا
10 ماه قبل

سلام من الان هفته ۳۱هستم دو روزه شکم درد دارم ولی امروز خیلی شدید هست خطر نداره

زینب
زینب
پاسخ به  دنیاا
7 ماه قبل

سلام ۳۰ هفته هستم درد در شکم طرف راست دارم خطر دارا میتونه زایمان زود رس باشه

فرشته♡
فرشته♡
پاسخ به  زینب
4 ماه قبل

سلام عزیزم منم مثل شما بودم زیر دلم سمت راست بیشتر از چپ الان دو روزه خفیف دردم میگیره به دکتر گفتید چی گفت من فردا نوبت دارم ولی نگرانم خدای نکرده زایمان زودرس نباشه

نفس
نفس
پاسخ به  فرشته♡
2 ماه قبل

هرچه شد میشه بگین به منم منم اینجورم

ویس
ویس
10 ماه قبل

من ماه هشتم بارداریم است سری سری نزدیکی نمیکنم اما وقتی نزدیکی میکنم درد زیر شکم پیدا میکنم

عاطفه
عاطفه
10 ماه قبل

سلام خسته نباشی من ماه هفتم هستم درد زیرشکم وقتی بلند میشم یا دراز می کشم شکمم در میکنه علت چیست

سحر غلامی
سحر غلامی
10 ماه قبل

۳ماه که پریود نشدم یه یک هفته هست کل زیر شکمم درد داره با ترش خیلی زیاد آیا حامله هستم سینه درد دارم

سحر غلامی
سحر غلامی
پاسخ به  سحر غلامی
10 ماه قبل

نگرانم جواب بده یه دختر دارم شوهرم پسر میخواد گفته حامله باشی باید بندازش

مریمی
مریمی
پاسخ به  سحر غلامی
5 ماه قبل

سلام چرا بندازی من الان ۳۲ هفته هستم بچه ی ۴ شوهرم عاشقانه منتظر دنیا امدنشه

م . ح .
م . ح .
پاسخ به  سحر غلامی
1 ماه قبل

مگه دوران فرعونه بچه رو بندازی این میشه قتل عمد چه خانواده های که بچه میخوان اونوقت شوهرتون به همین راحتی ناشکری می‌کنه بترسین از عواقبش

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  سحر غلامی
8 ماه قبل

صب کن ۹ماهه شی بعد اقدام کن

افسانه
افسانه
پاسخ به  شکوفه
7 ماه قبل

ای گفتی

ثریا
ثریا
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ای وی اف انجام دادم سه هفته میشه زیرشکم‌چپم کنار کشاله رانم یه دردی میادومیره بنظرشما مشکلی نیست

راز
راز
پاسخ به  ثریا
10 ماه قبل

منم مثل شمام با دکترتون حرف زدین ؟

نیلوفر
نیلوفر
پاسخ به  ثریا
5 ماه قبل

سلام منم مثل شما هستم شما باردار بودید جنسیت جنین چی بود؟

سارا
سارا
11 ماه قبل

سلام من هفته ۵ بارداری هستم درد زیر شکم و پهلو دارم بشدت بدنم سست و بی حال نمیتونم پیاده روی کنم یا سوار ماشین شدم.میشه بفرمائید علت چیست …دکتر گفته دوهفته بعد بیا

لیلا
لیلا
11 ماه قبل

سلام هفته چهاردهم بارداری هستم کمر درد و دل‌درد داشتم از اول حاملگی الان سه روزه هیچ علائمی ندارم نه حالت تهوع نه درد کمر آیا تطبیعیه؟

ندا
ندا
11 ماه قبل

سلام من ۳روز از تاریخ پریودم گذشته پریود نشدم تست و آزمایش هم دو روز قبل دادم منفی بود زیر شکمم لوله ها تخمدان ب سمت رحم کشیده میشه دلیل چیه ؟؟

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  ندا
10 ماه قبل

هفت ماهه هستم باردارم و از صبح تا شب شکم درد دارم و دل درد دارم و پشتم یه سوزشی داره
رفتم دکتر گفت بچه سالمه ولی از درد شکم گریه میکنم
ممکنه مشگلی پیش بیاید لطفا جواب بدید ؟

ناهید ش
ناهید ش
پاسخ به  شکوفه
4 ماه قبل

نه گلم
نداری الان باید این زمان که این پیام اشتراک کردی الان بچه ات توی بغلت هست ❤

خاطره
خاطره
پاسخ به  ندا
2 ماه قبل

چی شد ازمایش دیگه دادی حامله هستی یا پریود شدی

نسترن
نسترن
11 ماه قبل

سلام من تو۱۲هفته هستم ،بعضی وقتهازیردلم سمت چپ درد میگیره مثل درد پریودی چی کارکنم

بدون نام
بدون نام
11 ماه قبل

سلام میخواستم بدونم چند ماهگی بچه لگد میزنه و میچرخه

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط بدون نام
افسانه
افسانه
پاسخ به  بدون نام
7 ماه قبل

پنج ماهگی لگد میزنه

Elnaz
Elnaz
1 سال قبل

من تو هفته ششم هستم ولی وقتی میخوابم و یهو بلند میشم سمت راستم نزدیک ب مثانه درد میگیره در حد چندثانیه و بعد خوب میشه .میخواستم ببینم دلیلش چیه

صفورا
صفورا
1 سال قبل

سلام‌ خسته نباشید من باردار هستم هفته پنجم است دوشب پیش رفتم دستشویی دیدم آخر ادرار یک لک قهوای زد روز بعد رفتم دکتر سونا دادم مشکلی نداشت از صبح بعد ادارم خون میبنم زیر شکمم درد میکند شیاف پروژسترون شب یکی پزشک کن استفاده کن تورا خدا بگو چکار کنم بعد بیست سال خدا بچه به ماداده چکار کنم

خدیجه
خدیجه
1 سال قبل

سلام من امروز زیر شکمم دردمیکنه سه هفته حاملم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط خدیجه
ستاره محمدی
ستاره محمدی
1 سال قبل

سلام علیکم من دو هفته میشه واژنم تیر میکشه درد میکنه من در هفته ۳۷بارداریم استم دلیلش چیست

یلدا
یلدا
پاسخ به  ستاره محمدی
1 سال قبل

وقت زایمانته

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من یه روز دیگه میشم ۳ماه باردارم.امروز رابطه داخلی نداشتیم اما شوهوت ازم اومد بیرون الانم درد زیر شکمی دارم نظرتون چیه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

درمان پایین بودن جفت در زن باردار ۲۰هفته

الهام
الهام
1 سال قبل

سلام وقت بخیرمن هفته ۶بارداری هستم باiwfباردارشدم ازروزپنجشنبه لکه بینی خیلی کم صورتی رنگ دارم دردشکمی هم ندارم فقط امروزیه ذره دردگرفت چرااینجوری میشم؟ واین که آمپول اینوکسوپارین داده بوددکتراونم ازروزشنبه قطع کردم

نادیا
نادیا
1 سال قبل

ببخشد تنگ نفس هم میشم

نادیا
نادیا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یک هفته هست تکرار ادرار دارم ادرارم بوی بعد میده وزیر شکم درد داره حالم از غذا بهم میخوره چشمام درد دارن یه خط های ریزی اومد روپایین شکمم سرم سنگین سر درد دارم میشه بگی علائم چی هست ممنونم میشم جواب بدین

انورمقدم
انورمقدم
پاسخ به  نادیا
1 سال قبل

دقیقا منم همینطور خیلی درد بدی

مژگان
مژگان
1 سال قبل

چرا روی مثانه درد میکند حامله هم هستم

فقیه لو
فقیه لو
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من سی ویک هفته هستم خیلی بدنم میسوزه وخشک هم شده درد زی شکم هم دارم ببخشید میشه کمکم کنید

سمیه
سمیه
1 سال قبل

علت دردزیرشکم سمت راست در هفته پنجم بارداری

زهره
زهره
پاسخ به  سمیه
1 سال قبل

من هم درد زیر شکم دارم در سمت راست و درد به کلیه سمت راستم میزنه و انگار درد زایمان دارم لطفا بگید چی کا ر کنم

زینب
زینب
1 سال قبل

س وقتی که پریود میشم چرا درد شکمی ندارم فقط درد کمر و پاها ….

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من دوروزه قهوه ای تونواربهداشتیم میبینم ودرد سمت راست زیرشکمم دارم دلیلش چیه

حاجلو
حاجلو
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من هفته۱۸هستم و زیره شکم خیلی درد میکنه مخصوصن شب ها وژانم هم درد بدی دارم علتش چیست وچیکار کنم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من چه کنم از درد شکم

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من شیش هفته حامله ام کمرم خیلی درد میکنه میخواستم ببینم از چیه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وخسته نباشید خدمت شما خانم دکتر .من ۴ماه باردارم بعضی از شبها بی خوابی دارم.زیرشکمم وکمرم برجور درد میکنه،روزا هم همش خوابم ،۳بار هم سقط مکرر داشتم ،بچه هم یه دونه دارم سالم ۱۵سالشه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط زهرا
دکمه بازگشت به بالا